در واقع علت سود و فروش بالا در آمازون ماندن مردم در خانه هايشان به دليل شيوع ويروس كرونا و انجا خريدهايشان به صورت اينترنتي ميباشد.
و در عين حال، شركت آمازون براي برآوردن درخواستهاي بالاي خريد مردم ، هزاران كارگرجديد را استخدام نموده است.
عملكرد آمازون در دوره كرونا
آمازون پس از شيوع بيماري ارسال كالاهاي اساسي را به كالاهاي غيراساسي اولويت داده است .
همينطور تقاضا براي محصولات مهم بسيار بالا رفته و قفسه هاي محصولات خوراكي و بهداشتي و محصولات خانگي مانند دستمال توالت و دستمال كاغذي در انبار فروشگاه ها خالي از جنس شده است .
از طرفي مشكل توزيع جهاني محصولات باعث كمبود عرضه شده و آمازون از فروشگاهي كه همه چيز مي فروشد به يك زنجيره ي عرضه كليدي تبديل شده است و كمك بسيار مهمي به آمريكا در اين دوره بحراني كرده است .
از ديگر اعمال اين شركت عدم ارسال محصولات غير ضروري از فروشنده هاي ثرد پارتي ميباشد
شاخه محصولاتي كه آمازون به عنوان “ضروري” دسته بندي كرده است ب هصورت زير ميباشد:
- Baby
- Health & Household
- Beauty & Personal Care (including personal care appliances)
- Grocery
- Industrial & Scientific
- Pet Supplies
با وجود كنسل كردن ارسال كالاهاي غيرضروري هيچ محدوديتي براي فروشنده هايي كه خودشان محصولات خود را بسته بندي و ارسال مي نمايند وجود ندارد (FBM). و فروشندگان FBM ميتوانند به فروش خود ادامه داده مشروط به اينكه خودشان كالاها را ارسال كنند
فروشنده هايي آمازون كه محصولات كوچك و سبك عرضه ميكنند بايد در دوره كرونا محصولاتشان را در طرح فروش چند كاناله يا Multi-Channel Fulfillment (MCF) ارسال نمايند .همينطور به اين به فروشنده ها اجازه داده ميشود كه محصولات خود را به كانال هاي فروش ديگري خارج از آمازون هم ارسال كنند.
در شرايط عادي مشتريان آمازون ميتوانستند سي روز پس از خريد محصولات را پس بفرستند ولي پس ازشيوع كرونا به دليل مشكلات ارسال از طرف مشتري و همچنين اختلال در سيستم پست ايالات متحده ، پس فرستادن محصولات را راحت تر و پروسه آن را سريعتر كرده است .
از ديگر خدمات شركت آمازون به فروشندگان ارسال خبرنامه هايي به آن ها بود مبني بر اينكه حساب هايشان به دليل مشكلات حين سفارش (order defect)، كنسل كردن كالا و ارسال ديرموقع محصول تعليق نخواهد شد.
از ديگر تغييرات ايجاد شده در آمازون به افزايش دوركاري و فرصت كار از خانه براي كارمندان و افزايش
برخي از محصولات و كليدواژه ها در جستجوهاي سايت آمازون ميباشد.
تغييرات در پروسه دوركاري به صورت زير ميباشد :
- كار از خانه ۸۵ درصد
- وب كم ۳۲ درصد
- مانيتور كامپيرتر ۱۴ درصد